Pomimo poprawy w leczeniu stomatologicznym miliony Amerykanów cierpi na ubytek zęba – głównie z powodu próchnicy zębów, chorób przyzębia lub urazu. Od wielu lat dla osób z brakującymi zębami dostępne były jedynie mosty oraz protezy. Jednak dziś dostępne są implanty stomatologiczne.

Czym są implanty stomatologiczne?

Implanty dentystyczne zastępują korzenie zębów. Implanty stanowią mocny fundament dla stałych (trwałych) lub zdejmowanych zębów zastępczych, które są wykonane tak, aby pasowały do Twoich naturalnych zębów.

Jakie są zalety implantów stomatologicznych?

Implanty dentystyczne mają wiele zalet, w tym:

• Poprawiony wygląd. Implanty stomatologiczne wyglądają oraz odczuwalne są jak własne zęby. Ze względu na to, że są zaprojektowane do wiązania z kością, stają się trwałe.
  • Poprawiona mowa. Przy słabo dopasowanych protezach, zęby mogą się ślizgać w obrębie ust, co może spowodować mamrotanie. Implanty dentystyczne pozwalają mówić bez obaw, że zęby będą się ślizgać.
  • Poprawa komfortu. Ponieważ stają się one częścią Ciebie, implanty eliminują dyskomfort podczas użytkowania protez ruchomych.
  • Łatwiejsze jedzenie. Protezy ślizgowe mogą utrudniać żucie. Implanty dentystyczne funkcjonują jak własne zęby, dzięki czemu można jeść ulubione potrawy bez bólu i bez obaw.
  • Poprawa poczucia własnej wartości. Implanty dentystyczne mogą przywrócić Ci uśmiech i pomóc w lepszym odbieraniu siebie samego/ siebie samej.
  • Poprawa zdrowia jamy ustnej. Implanty dentystyczne nie wymagają redukcji innych zębów, tak jak most podtrzymywany zębami. Z tego powodu, że pobliskie zęby nie ulegają zmianom w celu podtrzymania implantu, więcej własnych zębów pozostaje nienaruszonych, co poprawia długotrwałe zdrowie jamy ustnej. Pojedyncze implanty umożliwiają również łatwiejszy dostęp między zębami, poprawiając higienę jamy ustnej.
  • Trwałość. Implanty są wytrzymałe przez wiele lat. Przy dobrej pielęgnacji wiele implantów nie zniszczy się przez cały okres użytkowania.
  • Protezy wyjmowane są właśnie takie, że można je zdejmować. Implanty dentystyczne eliminują kłopotliwe niedogodności związane z usuwaniem protez zębowych, jak również potrzebę stosowania niewłaściwych klejów do ich utrzymywania.

Jak skuteczne są implanty stomatologiczne?

Odsetek udanych implantów dentystycznych różni się w zależności od tego, gdzie w szczęce umieszczane są implanty, ale ogólnie rzecz biorąc, implanty dentystyczne osiągają wskaźnik powodzenia do 98%. Przy odpowiedniej pielęgnacji (patrz poniżej) implanty można używać przez całe życie.

Czy każdy może uzyskać implanty stomatologiczne?

W większości przypadków każdemu, kto jest na tyle zdrowy, że może poddać się rutynowemu zabiegowi ekstrakcji stomatologicznej lub operacji jamy ustnej, można zaordynować implant stomatologiczny. Pacjenci powinni mieć zdrowe dziąsła i wystarczającą ilość kości, aby utrzymać implant. Muszą oni również dbać o dobrą higienę jamy ustnej i regularne wizyty stomatologiczne. Osoby dużo palące, osoby cierpiące na niekontrolowane choroby przewlekłe – takie jak cukrzyca lub choroby serca – lub pacjenci, u których przeprowadzono radioterapię obszaru głowy/szyi, muszą być oceniani indywidualnie. Jeśli rozważasz wszczepienie implantów, porozmawiaj z dentystą. Stomatolog sprawdzi, czy są one odpowiednie dla Ciebie.

Czy ubezpieczenie pokrywa koszty implantów zębowych?

Ogólnie rzecz biorąc, implanty dentystyczne nie są obecnie objęte ubezpieczeniem stomatologicznym. W zależności od planu ubezpieczenia i/lub przyczyny utraty zęba, możliwe jest objęcie zasięgiem opieki medycznej. Szczegółowe pytania dotyczące Twoich indywidualnych potrzeb i ich związku z ubezpieczeniem, należy omówić z Twoim dentystą oraz ubezpieczycielem.

implanty stomatologiczne zamiast sztucznej szczęki

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby uzyskać implanty stomatologiczne?

Pierwszym krokiem w procesie wszczepiania implantów jest opracowanie zindywidualizowanego planu leczenia. Plan ten spełnia Państwa specyficzne potrzeby i jest przygotowywany przez zespół specjalistów, którzy są specjalnie przeszkoleni i doświadczeni w chirurgii jamy ustnej i stomatologii rekonstrukcyjnej. To podejście zespołowe zapewnia skoordynowaną opiekę w oparciu o najlepszą dla Ciebie opcję wszczepienia implantów.

Następnie implant korzeniowy zęba, który jest małym wkładem tytanowym, umieszcza się w gnieździe kostnym brakującego zęba. W miarę jak kość szczęki leczy się, wzrasta wokół wszczepionego metalowego słupka, mocno zakotwiczając go w szczęce. Proces gojenia może trwać od 6 do 12 tygodni.

Po przyklejeniu implantu do kości szczęki, do słupka przymocowany jest mały słupek łącznika, zwany zaczepem, który bezpiecznie utrzymuje nowy ząb. Aby stworzyć nowy ząb lub zęby, dentysta robi odciski zębów i tworzy model Twojego zgryzu (który uchwyci wszystkie zęby, ich typ i rozmieszczenie). Nowy ząb lub zęby bazują na tym modelu. Następnie do zaczepu mocuje się zamienny ząb, zwany koroną.

Zamiast jednej lub więcej koron pojedynczych, niektórzy pacjenci mogą mieć założone naklejki na implant, które zachowują i podtrzymują protezę ruchomą.

Twój dentysta dopasuje również kolor nowych zębów do naturalnego zęba. Z tego powodu, że implant jest zabezpieczony w kości szczęki, zęby zastępcze wyglądają, odczuwalne są i funkcjonują tak samo, jak zęby naturalne.

Jak bolesne jest wszczepienie implantów stomatologicznych?

Większość osób, które przeszły wszczepienie implantów stomatologicznych, twierdzi, że zabieg jest mało uciążliwy. W trakcie zabiegu można stosować znieczulenie miejscowe, a większość pacjentów zgłasza, że implanty wiążą się z mniejszym bólem niż ekstrakcja zębów.

Po wszczepieniu implantu, łagodny ból może być leczony lekami przeciwbólowymi bez recepty, takimi jak Tylenol lub Motrin.

Jak dbać o implanty stomatologiczne?

Implanty dentystyczne wymagają takiej samej pielęgnacji, jak prawdziwe zęby, w tym szczotkowanie, nitkowanie, płukanie antybakteryjne oraz regularne badania stomatologiczne.