Leczenie kanałowe (endodoncja) jest zabiegiem dentystycznym stosowanym w leczeniu infekcji w centrum zęba (kanału korzeniowego).Zakażenie wywoływane jest przez bakterie, które żyją w jamie ustnej i przedostają się do zęba.

To może się zdarzyć po:

• próchnicy zębów,
  • nieszczelnych plombach,
  • uszkodzeniu zębów w wyniku urazu, np. upadku

Tematyka tego artykułu obejmuje:

• Strukturę zęba,
  • Kiedy jest to potrzebne,
  • Jak to jest wykonywane,
  • Poprawę.

Struktura zęba

Ząb składa się z dwóch części. Korona jest górną częścią zęba widoczną w ustach. Korzeń rozciąga się do kości szczęki, zakotwiczając ząb w miejscu.

Zęby składają się również z:

• emalii – twardej powłoki zewnętrznej,
  • zębiny – miękkiego materiału, który podtrzymuje szkliwo i tworzy większość zęba,
  • cementu – twardego materiału, który pokrywa powierzchnię korzenia,
  • miąższu zęba – tkanki miękkiej w środku zęba

System kanałów korzeniowych zawiera miazgę i rozciąga się od korony zęba do końca korzenia. Pojedynczy ząb może mieć więcej niż jeden kanał korzeniowy.

Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe (endodoncja) jest wymagane tylko wtedy, gdy stomatologiczne zdjęcia rentgenowskie wykażą, że miazga została uszkodzona przez infekcje bakteryjne. Miąższ zacznie obumierać, jeśli zostanie zainfekowany przez bakterie, co pozwoli bakteriom rozmnażać się i rozprzestrzeniać.

Objawy zakażenia miazgą obejmują:

• bóle podczas jedzenia lub picia gorącej lub zimnej żywności i napojów,
  • bóle podczas gryzienia lub żucia,
  • luźny ząb

W miarę rozwoju infekcji, objawy te często znikają wraz z obumieraniem miazgi. Wtedy wydaje się, że Twój ząb został wyleczony, ale infekcja w rzeczywistości rozprzestrzeniła się przez kanał korzeniowy.

Pojawiają się również inne objawy, takie jak:

• ból podczas powrotu do gryzienia lub żucia,
  • obrzęk dziąseł w pobliżu zaatakowanego zęba,
  • popychanie z zaatakowanego zęba,
  • obrzęk twarzy,
  • ząb ciemniejący

Ważne jest, aby skontaktować się z dentystą w przypadku bólu zębów. Jeśli Twój ząb zostanie zarażony, miazga sama się nie wyleczy.

Pozostawienie zainfekowanego zęba w jamie ustnej może spowodować jego pogorszenie. Możliwa jest również mniejsza szansa na leczenie kanałowe, jeśli infekcja w obrębie zęba zostanie stwierdzona.

Antybiotyki – leki przeciwbakteryjne stosowane w leczeniu zakażeń bakteryjnych – nie są skuteczne w leczeniu zakażeń kanałowych.

Sposób leczenia kanałowego

Aby leczyć zakażenie w kanale korzeniowym, bakterie muszą zostać usunięte.

Można to osiągnąć za pomocą:

• usunięcia bakterii z kanału korzeniowego (leczenie kanałowe),
  • usunięcia zęba (ekstrakcja)

Dentysta przeprowadza leczenie kanałowe

Usunięcie zęba nie jest jednak zalecane, ponieważ lepiej jest zachować jak najwięcej naturalnych zębów.

Po usunięciu bakterii kanał korzeniowy zostanie wypełniony, a ząb zamknięty wypełnieniem lub koroną. W większości przypadków zapalona tkanka w pobliżu zęba naturalnie się goi.

Przed rozpoczęciem leczenia kanałowego zazwyczaj stosuje się znieczulenie miejscowe. Oznacza to, że zabieg nie powinien być bolesny i nie powinien być bardziej nieprzyjemny niż wypełnienie.

Leczenie kanałowe jest zazwyczaj skuteczne. W około 9 na 10 przypadków ząb może przetrwać do 10 lat po leczeniu kanałowym.

Poprawa po leczeniu kanałowym

Ważne jest, aby pielęgnować zęby podczas powrotu do zdrowia po leczeniu kanałowym. Należy unikać gryzienia twardych produktów do momentu zakończenia całego leczenia.

Po zakończeniu leczenia, odświeżony ząb nie powinien sprawiać bólu, chociaż może być przewrażliwiony przez kilka dni.

Środki przeciwbólowe dostępne bez recepty, takie jak paracetamol lub ibuprofen, mogą być stosowane w celu złagodzenia wszelkich dyskomfortów. W przypadku dalszego odczuwania bólu lub obrzęku po zastosowaniu środków przeciwbólowych należy zwrócić się do dentysty.

W większości przypadków można zapobiec konieczności dalszego leczenia kanałowego poprzez:

• utrzymanie dobrej higieny jamy ustnej,
  • nie spożywanie zbyt dużo słodkiej żywności,
  • rzucenie palenia w przypadku palenia tytoniu