In Medycyna estetyczna

Profilaktyka stomatologiczna jest zabiegiem wykonywanym w celu dokładnego oczyszczenia zębów.  Profilaktyka jest ważnym leczeniem stomatologicznym w celu powstrzymania rozwoju chorób przyzębia i dziąseł.

Choroba przyzębia i zapalenie dziąseł występuje, gdy bakterie z płytki nazębnej kolonizują tkankę dziąseł (gumy) powyżej lub poniżej linii dziąseł.  Kolonie te powodują poważne zapalenie i podrażnienie, które z kolei wywołują przewlekłą reakcję zapalną w organizmie.  W rezultacie ciało zaczyna systematycznie niszczyć dziąsła i tkanki kostne, co powoduje przesunięcie zębów, niestabilność, albo zupełne ich wypadnięcie.  Kieszenie między dziąsłami a zębami pogłębiają się i zawierają więcej bakterii, które mogą przemieszczać się przez krwioobieg i zarażać inne części ciała.

Przyczyny profilaktyki/ czyszczenie zębów

Profilaktyka to doskonały zabieg pomagający utrzymać jamę ustną w dobrym zdrowiu, a także powstrzymujący postęp choroby dziąseł.

Oto niektóre z zalet profilaktyki:

• Usuwanie kamienia nazębnego – Nieleczony kamień nazębny i osad płytki nazębnej, zarówno powyżej jak i poniżej linii dziąseł, może powodować poważne problemy przyzębia. Nawet przy użyciu najlepszych technik szczotkowania i nitkowania, nie jest możliwe usunięcie zanieczyszczeń, bakterii i osadów z kieszeni gumowych.  Doświadczone oko stomatologa, używającego specjalistycznego sprzętu dentystycznego, jest potrzebne do wykrywania oraz leczenia problemów, takich jak powstawanie kamienia nazębnego i płytki nazębnej.
  • Estetyka – Trudno jest czuć się pewnie o uśmiech, który oszpecają żółknące, przebarwione zęby. Profilaktyka może pozbyć się nieestetycznych plam i przywrócić uśmiech do dawnej świetności.
  • Świeższy oddech – Choroba przyzębia często oznacza uporczywy nieświeży oddech (halitoza). Zły oddech jest zazwyczaj spowodowany przez połączenie gnijących cząsteczek pożywienia poniżej linii dziąseł, możliwa jest gangrena, wynikająca z zakażenia dziąseł i problemów przyzębia.  Usunięcie płytki nazębnej, kamienia nazębnego i bakterii wyraźnie poprawia oddech i łagodzi podrażnienia.
  • Identyfikacja zagadnień zdrowotnych – Wiele problemów zdrowotnych ujawnia się najpierw u dentysty. Ze względu na to, że profilaktyka polega na dokładnym zbadaniu całej jamy ustnej, stomatolog jest w stanie wykryć raka jamy ustnej, ocenić ryzyko paradontozy oraz często wychwycić objawy problemów medycznych, takich jak cukrzyca i problemy nerek.  Może również przedstawić zalecenia dotyczące zmiany systemu opieki domowej.

profilaktyka stomatologiczna przynosi świetne efekty

Co wiąże się z leczeniem profilaktycznym?

Profilaktyka może być wykonywana w trakcie regularnej wizyty u stomatologa lub, w razie potrzeby, w znieczuleniu ogólnym.  Ta ostatnia jest szczególnie powszechna w przypadku podejrzenia wystąpienia ciężkiej choroby przyzębia lub w przypadku, gdy dentysta zdiagnozował ją.  Czasami rurkę dotchawiczą umieszcza się w gardle, aby chronić płuca przed szkodliwymi bakteriami, które zostaną usunięte z jamy ustnej.

Przeczytaj również o powiększaniu ust kwasem hialuronowym na stronie kwel-med.pl

Profilaktyka jest zwykle wykonywana w kilku etapach:

1. Czyszczenie naddziąsłowe – Stomatolog dokładnie oczyści obszar nad linią dziąseł za pomocą skalowania, aby pozbyć się płytki nazębnej i kamienia nazębnego.
  2. Czyszczenie pod dziąsłowe – jest to najważniejszy krok dla pacjentów z chorobami przyzębia, ponieważ dentysta jest w stanie usunąć kamień z kieszeni dziąseł i poniżej linii dziąseł.
  3. Struganie korzeni – jest to wygładzanie korzenia zęba przez dentystę w celu usunięcia pozostałych bakterii. Bakterie te są niezwykle niebezpieczne dla osób cierpiących na zapalenie przyzębia, dlatego ich eliminacja jest jednym z najważniejszych priorytetów stomatologa.
  4. Leki – Po złuszczeniu i oczyszczeniu korzeni w kieszeniach dziąseł często umieszcza się antybiotyk lub krem przeciwdrobnoustrojowy. Te kremowe kremy wspomagają szybkie i zdrowe gojenie się w kieszeniach i pomagają złagodzić dyskomfort.
  5. Badanie rentgenowskie i badanie – Rutynowe zdjęcia rentgenowskie mogą być niezwykle odkrywcze w przypadku chorób przyzębia. Rentgenowskie zdjęcia pokazują zakres recesji kości i dziąseł, a także pomagają lekarzowi w identyfikacji obszarów, które mogą wymagać uwagi w przyszłości.

Profilaktyka jest zalecana dwa razy w roku jako środek profilaktyczny, ale powinna być wykonywana co 3-4 miesiące u osób cierpiących na zapalenie przyzębia.  Chociaż choroby dziąseł nie da się całkowicie odwrócić, profilaktyka jest jednym z narzędzi, które stomatolog może wykorzystać, aby skutecznie powstrzymać jej destrukcyjny postęp.

W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących profilaktyki lub chorób przyzębia należy zwrócić się do dentysty.