Kamień nazębny to nagromadzenie się płytki nazębnej na zębach, która może twardnieć. Po zmineralizowaniu kamienia nazębnego na zęby, usunięcie go jest o wiele trudniejsze niż z płytki nazębnej. Higienistka stomatologiczna usunie płytkę nazębną i kamień nazębny złuszczając oraz polerując.

Jaki wpływ ma kamień nazębny na zęby i dziąsła?

Gdy kamień nazębny tworzy się, może być trudniej szczotkować i skutecznie nitkować zęby. Kwasy uwalniane przez bakterie w jamie ustnej mogą uszkodzić szkliwo zębów. Prowadzi to do powstania ubytków i próchnicy zębów – jednej z najczęstszych dolegliwości zdrowotnych na świecie. Szczególnie poważny może być kamień, który rozwija się powyżej linii dziąseł. Dzieje się tak dlatego, ponieważ bakterie, które kryją się w jego obrębie, mogą podrażniać i uszkadzać dziąsła. Z czasem takie zapalenie może prowadzić do postępującej choroby dziąseł, która może mieć poważne konsekwencje, jeśli pozostanie bez leczenia. Najłagodniejszą formą choroby dziąseł jest zapalenie dziąseł. Jest to początkowa faza zapalenia dziąseł spowodowana obecnością płytki nazębnej i kamienia nazębnego na zębach. Zapalenie dziąseł można zazwyczaj zatrzymać i odwrócić poprzez staranne szczotkowanie, nitkowanie i regularne czyszczenie przez profesjonalistów stomatologicznych.

Jeśli kamień nazębny nie zostanie usunięty, a zapalenie dziąseł zostanie niewyleczone, może przekształcić się w poważniejszą postać choroby dziąseł, zwanej paradontozą, w wyniku której między dziąsłami a zębami powstają kieszenie. Te kieszenie są zarażone bakteriami pod dziąsłami. Układ immunologiczny organizmu uwalnia substancje chemiczne do zwalczania bakterii, które wraz z uwalnianymi przez nie substancjami mogą uszkodzić kość i inne tkanki utrzymujące zęby. Może to ostatecznie prowadzić do utraty zęba i degradacji kości. Ponadto, badania wykazały, że bakterie występujące w chorobach dziąseł mogą przyczyniać się do rozwoju chorób serca i innych schorzeń.

Czy są jakieś wskazówki i techniki, które mogą pomóc w kontroli kamienia nazębnego?

Najlepszym sposobem zapobiegania poważnym skutkom kamienia nazębnego jest zapobieganie jego powstawaniu. Tu jest przedstawione, jak mu zapobiegać:

• Regularnie szczotkuj, stosując odpowiednią technikę. Szybkie, 30-sekundowe szczotkowanie zębów rano oraz wieczorem nie wystarcza do usunięcia płytki nazębnej i zapobiegnięciu nagromadzenia kamienia nazębnego. Użyj szczoteczki z miękkim włosiem, która jest na tyle mała, aby dotrzeć do wszystkich obszarów ust. Upewnij się, że uwzględniłeś za zębami i tylnymi trzonowcami trudne do dotarcia powierzchnie.

Badania wykazały, że szczoteczki elektroniczne lub zasilane elektrycznie mogą być bardziej skuteczne niż szczoteczki ręczne do usuwania płytki nazębnej. Niezależnie od rodzaju szczoteczki do zębów, którą używasz, upewnij się, że jest ona zatwierdzona przez organ dentystyczny, ponieważ modele te zostaną poddane rygorystycznej kontroli jakości i testom bezpieczeństwa.

Wybierz pastę do zębów z fluorkiem, która kontroluje działanie kamienia nazębnego. Pasty do zębów zawierające pirofosforany, mogą zapobiegać twardnieniu płytki nazębnej do kamienia nazębnego. Co więcej, fluor pomoże również w naprawie ewentualnych uszkodzeń szkliwa. Niektóre formuły zawierają również triclosan, antybiotyk zwalczający bakterie w płytce nazębnej.

• Medyczna nić dentystyczna. Bez względu na to, jak starannie myjesz zęby, tylko codzienne nitkowanie może usunąć płytkę nazębną pomiędzy zębami i zapobiec powstawaniu kamienia nazębnego w trudno dostępnych miejscach.
  • Przestrzegaj diety. Bakterie w ustach rozwijają się na słodkich i skrobiowych produktach spożywczych. W przypadku narażenia na kontakt z tymi środkami spożywczymi, uwalniają one szkodliwe kwasy. Staraj się stosować zdrową dietę i ograniczyć ilość jedzenia bogatego w cukier. Bądź świadomy tego, że za każdym razem, gdy jesz, karmisz również bakterie w Twojej jamie ustnej. Picie dużej ilości wody podczas posiłków i po posiłkach może również pomóc zminimalizować gromadzenie się płytki nazębnej.
  • Nie pal. Badania pokazują, że osoby palące papierosy lub używające innych wyrobów tytoniowych, częściej mają na zębach i pod dziąsłami kamień nazębny.

Po uformowaniu kamienia nazębnego ważne jest, aby zdjął go tylko specjalista. Należy regularnie odwiedzać dentystę lub higienistkę, zgodnie z zaleceniami stomatologa, aby usunąć kamień nazębny, który mógł powstać oraz zapobiegać dalszym powikłaniom.